Tuesday, February 1, 2011

HANI @ Kanser Otak

Assalamualaikum pembaca pembaca :)
Hai , baik ke semua? Sihat? Ada sakit-sakit tak? Kalu sakit makan ubat oke.
Takpon, ape kata pergi jumpa doktor. Doktor mesti pandai rawat kan. HEHEHE~~


Hari ni, i mean pukul 9 malam tadi la. Aku tengok cerita HANI. Best ! Aku suka sangat.
Cerita ni berkisarkan tentang seorang budak perempuan, masih SPM student yang
menghidap sakit kanser otak. Setakat yang aku tengok arini, pembedahan otaknya
berjaya tapi effect dari operation tuh, dia jadi buta. Dia masih tak boleh terima takdir
yang dia buta. Jadi, banyak la konflik yang berlaku. Disamping dia, ramai orang yang 
support dia, sayang kat dia. Ohh,sangatlah bertuah walaupon cacat kan.
Oke, bagi aku la kalau aku yang jadi HANI, aku pon tak boleh nak terima hakikat.
Ape tak nya, dari normal bertukar jadi buta. Sumpah kecewa ! Rasa nak mati aja.
But, bila difikirkan semua yang terjadi ada hikmahnya kan. Allah dah aturkan
perkara yang terbaik untuk kita. Mula-mula memang la rasa tak bole terima tapi lama
lama boleh la kot . Kuncinya kita kena STRONG ! Oooyeah ~

Kebetulan kita tengok cerita HANI kan, mari kita share sikit info kanser otak.
Pertamanya, ape itu kanser otak? 
Kanser otak tu ialah ketumbuhan pada otak di bahagian tertentu otak 
yang memberi implikasi yang teruk pada pesakitnya.


Tanda-tanda  :-
1 )  sakit kepala berulang-ulang .
2 )  letih dan tidak bertenaga
3 ) menderita kerana tekanan dalam otak semakin tinggi
4 ) Sakit kepala yang lebih teruk pada bahagian depan dan tepi kepala
5 ) Muntah yang memancut dan sakit kepala pada awal pagi
6 ) Sawan boleh berlaku,contohnya kejang pada tangan
7 ) Kabur penglihatan
 8 ) Gangguan pada pertuturan 
9 ) Sistem pernafasan terganggu 
10)Lemah anggota badan 
11)Gangguan pada fungsi-fungsi saraf otak 

Kalo peringkat yang teruk :-
1 ) Koma
2 ) Boleh pengsan .

Jadi, kalau la ada antara-antara korang ada petanda-petanda kat atas pergi la jumpa
doktor. Kalo rasa tanda kanser otak da tahap yang kronik , p la wat pemeriksaan cityscan 
untuk kesan ketumbuhan kalo ada. Sangat penting. Cekgu aku ada cakap,
mencegah lebih baik dari mengubati . HEHEHE ~ 
Haa, lagi 1 info, bagi orang yang migrain tu , jangan ingat migrain tu biasa-biasa
aja. Baik pergi check ~ Takut kalu tu bukan setakat migrain biasa. 
Aku saja nak peringatkan. Aku ada sorang kawan ni, aku da nasihatkan dia
pergi check kat doc tapi dia taknak. So, aku pon tak leh wat apa-apa.
Hurmm, hope dia oke slalu la kan. InsyaAllah :)
Setakat ni dulu cerita ku. 
SEE AGAIN , TATA , ADIOS ~

sumber maklumat dari :- www.mahsuri.com.my/blog/rawatan/kanser-otak 


2 comments:

Izafiza said...

sedey sgt citey ni kan..

cik anum said...

yup, btul2... sedih....